19 maja 2024

Najprostszy sposób na strategię marki

Udostępnij:

Niektórzy wierzą, że strategia jest wtedy, kiedy masz wizję, misję i cele. Albo personę. Albo analizę SWOT. Albo jeszcze inny puzzel z tej układanki. Bzdura!

Strategię masz wtedy, kiedy masz przekonującą hipotezę.

Hipotezę na temat tego, co przedstawia wartość za którą klienci zapłacą, a czego nie dostaną nigdzie indziej.

  • Jeżeli robisz „wartość” ale bez unikalności = konkurujesz na ceny, stopniowo spada marżowość.
  • Jeżeli robisz unikalność, ale bez wartości = wypadasz z rynku.

Procesy strategiczne, które realizuję dla firm (ale i marek osobistych) skupiają się na odkryciu tych dwóch rzeczy – „co przedstawia wartość w oczach klientów” oraz „czego nie robi/nie komunikuje konkurencja?”

W następstwie odkrycia i zrozumienia tych rzeczy, powstaje koncepcja działania dla firmy – i jej wyrazista egzekucja, które testuje strategię.

PIERWSZA CZĘŚĆ – KLIENT ▼

Zdefiniowanie klienta powinno być możliwie najprostsze i składać się z dwóch kroków:

  • Krok 1: Jaki segment rynku (grupa zawodowa, społeczna, demograficzna)+próbuje zrealizować jakie zadanie/pracę?
  • Krok 2: Jakich metryk używa nabywca do oceny produktu? Na poziomie funkcjonalnym, emocjonalnym i społecznym?

W ten sposób odkrywamy i nazywamy, czym jest „wartość” dla realnie istniejącej grupy ludzi.

DRUGA CZĘŚĆ – KONKURENCJA ▼

Konkurencja to sposoby, w jakie klient może zrealizować swoje zadanie/pracę.

Analiza konkurencji sprowadza się do odpowiedzi na jedno pytanie:

Czym konkurenci nie chcą, nie mogą lub nie potrafią się stać w oczach nabywców, a co jednocześnie postrzegane jest jako „wartość” w zdefiniowanej grupie klientów?

Tak powstają dwa zbiory, które na przecięciu ujawniają niedostatecznie zaspokojone potrzeby klientów.

Kluczowe jednak będzie nałożenie na to jeszcze jednego diagramu:

☞ W czym mamy mocną kompetencję?

Implikacja tych 3 zbiorów to odpowiedź na pytanie:

☞ Czym konkurenci nie chcą, nie mogą lub nie potrafią się stać w oczach nabywców, w czym zarazem my mamy mocną kompetencję, a co jednocześnie postrzegane jest jako „wartość” przez klientów?

Tak powstają trzy zbiory, na przecięciu których ujawnia się Twoja strategia.

„Puzzle” w strategii pełnią swoją rolę, ale mają sens tylko wtedy, kiedy masz prostą, przekonującą i ekscytującą hipotezę.

Skontaktuj się z The Gaps, a pomożemy Ci ją odkryć.

Strategia
powinna być
przygodą!

Wyruszamy w nią razem?
Formularz kontaktowy